Tärkein lähtökohta hahmon luontia aloitellessa olisi muistaa, ettei kukaan ole täydellinen. Pienet epätäydellisyydet hahmossa tuovat lisää syvyyttä ja persoonallisuutta. Niin sanotut täydelliset hahmot eivät kuitenkaan ole lainkaan sen huonompia kuin muutkaan, usein niillä pelaaminen on vain puuduttavan tylsää.

Hahmoesittely olisi hyvä kirjoittaa kirjakielellä kunnollisin lausein. Näin saat kokonaisuudesta selkeän, asiallisen ja helposti ymmärrettävän. Myöskään hymiöt eivät kuulu asiatekstiin. Esittelyn pituudesta on olemassa monenmoista mielipidettä ja usein roolipeleillä on täysin omat sääntönsä niitä koskien. Perus nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää, että esittelyn tulee kertoa hahmostasi kaiken olennaisen tiivistettynä. Parin lauseen luonne on varmasti tiedoiltaan puutteellinen, mutta noin sadan sanan pinnassa olennaisimmat seikat ovat varmasti tulleet jo kerrotuksi. Muistathan myös, etteivät pituus ja laatu kulje aina käsi kädessä. Hahmoesittelyä ei siis ole syytä kirjoittaa usean A4:n mittaiseksi. Tällöin olennaisten seikkojen löytäminen kaikkien yksityiskohtien joukosta on erittäin vaikeaa. Hahmoesittely kannattaa siis pitää selkeänä, ytimekkäänä infopakettina hahmostasi.
Tavallisesti hahmoesittelyyn sisältyy ainakin hahmon nimi, ikä, sukupuoli, luonne, ulkonäkö ja menneisyys. Pelikohtaisesti voidaan mukaan vaatia myös muita tietoja, joten olethan aina tarkkana hahmoa luodessasi!

Pelimaailmasta löytyy runsaasti kliseitä koskien hahmoja. Pelkästään niitä vältellen on helppo luoda massasta edukseen erottuva hahmo.
Synkkä ja verinen menneisyys on pelimaailmassa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kuolleet tai kadonneet läheiset kuuluvat pakettiin siinä missä muistin menetyksetkin. Persoonallisuuspisteitä ei myöskään ropise hahmon haudatusta pimeästä puolesta, joka herää vain tietyissä tilanteissa. Viehkeä ulkonäkökin kuuluu toki asiaan. Tarkoituksenamme ei ole toki väheksyä näitä ominaisuuksia tai kieltää niiden käyttöä. Jos kuitenkin haluat kehitellä jotain uutta ja kaavasta poikkeavaa, olisi näitä kliseitä kenties hyvä vältellä.
 





Nimi

Hahmon nimeä miettiessä kannattaa huomioida hahmon laji. Onko kyseessä ihminen, haltia, lohikäärme vai kyborgi? Olisi vaikeaa kuvitella Pimeyden velhoa nimeltä Pekka, joten nimen kuvaavuus on olennaista. Nimi voi halutessaan olla oikea tai sitten omasta päästä keksitty. Internetistä löytyy runsaasti nimisivustoja, joista saa apua nimen keksimiseen.
Kannattaa myös miettiä, montako nimeä haluat hahmollesi antaa. Usein pelkkä etunimi riittää, toisinaan sukunimi tai isännimi on hyvä lisä. Jotkut kehittelevät hahmollensa todella pitkiä nimiä, mutta onkin aivan toinen asia lieneekö se tarpeellista. Oivallinen sääntö on myöskin välttää turhia erikoismerkkejä hahmon nimessä. Kun nimi pysyy helposti lausuttavana, sen voisi katsoa olevan hyvä nimi.

Luonne

Kaksi lausetta ei varmaankaan riittäisi kuvaamaan sinun luonnettasi, joten ei liiemmin hahmosikaan. Luonteesta kirjoitetaan usein noin sata sanaa, tosin toisinaan reippaasti yli tai alikin. Luonteeseen tulisi mahduttaa hahmosi persoonallisuus tiivistettynä. Hyvä olisi mainita ainakin hahmon temperamentista, sosiaalisuudesta ja periaatteista. Mainitse sekä hyviä että huonoja puolia – kukaan ei ole täydellinen. Myöskään hyvän ja pahan raja ei useinkaan ole niin yksiselitteinen, että voisit kirjoittaa hahmosi olevan läpeensä paha. Hahmoon tuo runsaasti syvyyttä, jos mainitset siitä vastakkaisia asioita. Hahmosi voi olla pääpiirteittäin paha, mutta entäpä jos mainitsisit sen tykkäävän puutarhanhoidosta? Täysin mahdollista ja erittäin mielenkiintoista.
Älä mainitse luonteessa, kuinka muut suhtautuvat hahmoosi. Et voi hahmoasi luodessa tietää, miten asian laita on. Siitä otetaan selvää pelaamalla.

Ulkonäkö

Hahmon ulkonäköä kertoessa hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että kerro sellaiset tiedot, joiden pohjalta hahmostasi voitaisiin piirtää kuva. Vaikka hahmollasi olisi jo liittymisvaiheessa kuva, ulkonäöstä on siitä huolimatta hyvä kertoa.
Jos tavoittelet hahmollesi persoonallista ulkonäköä, sinun ei aina tarvitse tyytyä ääriratkaisuihin, kuten puujalkoihin tai koko ihoa peittäviin tatuointeihin. Usein pelkät pienet yksityiskohdat tekevät hahmostasi mielenkiintoisen. Huonokuntoiset hiukset, rikkinäiset kynsinauhat, muinoin murtunut nenä tai ylipaino voivat olla se viimeinen silaus, jotka tekevät hahmostasi erityisen. Myös rehellisellä tavanomaisuudella, maantien värisillä hiuksilla ja ruskeilla silmillä voi saada luoduksi todella persoonallisen ilmestyksen. Älä luo hahmoa täydellisellä ulkonäöllä, ellei kyse sitten ole puhtaasta fantasiasta.

Menneisyys

Hahmon luonti on usein hyvä aloittaa menneisyyden kirjoittamisesta, sillä se vaikuttaa kaikkeen muuhunkin hahmossasi. Mikäli hahmosi on kokenut menetyksiä lapsuudessaan, se on voinut tehdä hänestä kylmemmän tai läheisriippuvaisen. Mukava perheidylli taas on voinut saada hahmosi kulkemaan elämässä eteenpäin liian hyväuskoisena siihen, ettei mitään pahaa voisi koskaan tapahtua.
Turhan monen hahmon menneisyys on ollut erittäin julma ja raaka. Sympatioita sillä voi kenties kerätä, mutta olisi varmasti mielenkiintoisempaa pelailla välillä täysin toisista taustoista lähteneellä hahmolla. Otathan myös huomioon, että hahmon menneisyys kasvaa pelattujen pelien mukana.

Hahmovälitys

Kerrotaan hahmovälityksen periaatteista ja hyödyistä. Do´s and Dont´s.

Lopuksi

Millä ja millaisella hahmolla haluaisit pelata? Älä luo muiden ihanteita, tee sellainen, jollaisella oikeasti haluat pelata, jatkaa tarinaa. Jätä hahmollesi lähtötilanne josta sen on helppo tarttua asioihin ja anna juonien viedä mennessään.

Online

Paikalla 5 vierasta ja ei kirjautuneita

Copyright © Roperinki 2015

Go to top