Kulttuuri

Tatuoinnit ja merkinnät

Tatuoinnit on tunnettu eri kulttuureissa jo pitkän aikaa, niin myös taikamaailmassa. Taikamaailmassa tatuoinneilla on ollut aiemmin huono maine ja tatuoituja henkilöitä on pidetty alamaailmaan kuuluvina rikollisina tai esimerkiksi merenkävijöinä. Nykyään tatuointien määrä on lisääntynyt myös taikaväestön parissa, mutta silti joissakin piireissä niillä voi olla ikävämpi kaiku ja niitä pidetään pahaenteisinä. Tähän vaikuttaa myös paljolti tatuoinnin ulkonäkö ja sen merkitys. Tatuoinnit on taikaväestön parissa liitetty joskus vahvasti pimeään taikuuteen ja sen harjoittamiseen. Aiemmin tatuoinneilla on yleensä ollut myös jonkinlainen symbolinen tai uskonnollinen merkitys, kun nykyään niitä käytetään myös koristamaan kehoa.

Yleisesti ottaen tatuointeja on käytetty myös merkitsemään ihmisiä; niin jästien, kuin taikaväestönkin keskuudessa. Tatuoinneilla on voitu merkata esimerkiksi vankeja ja sotilaita. Taikaväestössä on liikkunut aikojen saatossa myös erilaisia tatuointeja ja polttomerkkejä, jotka ovat kertoneet henkilön kuuluvan johonkin ryhmittymään (vrt. Mortnoir-klaani ja ihmissusien polttomerkitseminen Kulovalkean toimesta). Myös sukujen sisällä on saatettu hyödyntää tatuointeja merkitsemään sukuun kuuluvia.

Valuutta

Velhomaailmalla on oma valuuttansa. He käyttävät pronssisulmuja, hopeasirppejä ja kultakaljuunoita. Pelimme sijoittuessa Britanniaan, on pelissä käytössä punta eli 1,50 euroa on 1 punta. Oheen on luotu valuuttamuunnin helpottamaan valuuttojen välistä vaihtelua.

1 kaljuuna = 17 sirppiä tai 493 sulmua
1 kaljuuna = 8 euroa
1 kaljuuna = 5,44 puntaa
1 sirppi = 29 sulmua
1 punta = 1,50 euroa
1 euro = 0,68 puntaa
100 euroa = 12,5 kaljuunaa
1000 euroa = 125 kaljuunaa

Valuuttamuunnin

Euro:
Kaljuuna:
Punta:

Velhojen liikkumiskeinot

Velhoilla on lukuisia eri keinoja siirtyä paikasta toiseen kätevästi. Osa keinoista vaatii enemmän järjestelyjä ja oppimista kuin toiset ja joihinkin niistä sisältyy jopa riskejä. Yleisimmät velhojen matkustuskeinot on käyttää luutaa, hormipulveria, poimittaislinjaa tai ilmiintymistä.

Ilmiintyminen

Ilmiintymiseen kuuluu oikeastaan kaksi asiaa, kaikkoontuminen ja ilmiintyminen. Kaikkoontuessa henkilö katoaa paikasta ja ilmiintyessä henkilö ilmestyy paikalle. Yleisesti tätä kokoprosessia kutsutaan kuitenkin nimellä ilmiintyminen. Ilmiintymistä saavat harjoittaa vain ne velhot ja noidat, joilla on ilmiintymislupa. Kyseisen ilmiintymisluvan saa Taikaministeriöltä, kun on suorittanut ilmiintymiskurssin. Ilmiintymiskurssille voi ilmoittautua esimerkiksi Tylypahkassa 6. vuosikurssin oppilaat, jotka ovat 17-vuotiaita. Ilmiintymiskurssilla harjoitellaan ilmiintymistä. Kurssin lopuksi pidetään koe, jonka läpäisseet henkilöt saavat ilmiintymisluvan. Jotta velho tai noita läpäisisi kokeen, on tuon onnistuttava täysin ilmiintymisessään, pienikin virhe aiheuttaa automaattisen hylyn.

Kahtia jakautuminen saattaa olla hyvinkin vaarallista ilmiintymisessä. Kahtia jakautumisella tarkoitetaan epäonnistunutta ilmiintymistä, jossa jokin ruumiinosa, sanotaan nyt vaikka silmäripsi, jää kaikkoontumispaikalle kun muu ruumis on ilmiintymispaikalla. Yleisesti kahtia jakautumiset eivät ole vakavia, mutta tämä riippuu tietysti siitä, minkä ruumiinosan jättää kaikkoontumispaikalle. Itse ilmiintyminen tuntuu siltä, kuin henkilö ahdettaisiin läpi pienestä putkesta.

Taitavimmat velhot osaavat ilmiintyä niin, ettei siitä kuulu ääntäkään. Kuitenkin ilmiintyessä on tavallista kuulua poksahdusmainen ääni. Hyvin suuri poksahdus kertoo yleensä ilmiintymisen epäonnistumisesta. Ilmiintymisluvan omaava henkilö voi ottaa käsipuoleensa toisen, vaikkapa alaikäisen henkilön ja ilmiintyä vieden tuon mukanaan.

Ihmisen taloon ilmiintymistä pidetään yleisesti hyvin epäsiveänä ja jopa julkeana käytöksenä. On mukavempaa talouden omistajan ja ilmiintyjän kannalta ilmiintyä vaikka viereiselle kujalle ja kävellä loppumatka. Usein myös velhojen ja noitien koteja varustaa ilmiintymiseltä estävä taika, jonka kautta heidän talouksiinsa ei voi ilmiintyä. Esimerkiksi Tylypahkassa on ilmiintymistä estävä taika muualla paitsi Suuressa Salissa ja Suuressa Salissakin vain ilmiintymiskurssin aikana. Ilmiintymisen estävä taika ei kuitenkaan koske esimerkiksi kotitonttuja ja feenikslintuja, sillä noiden taika on jotain aivan omaansa eikä sitä kautta koske estoloitsua.

Hormipulveri

Hormipulveri on nimensä mukaan pulveria, jauhetta, joka myös kimmeltää aavistuksen. Hormipulveria käytetään silloin, kun halutaan matkustaa hormiverkostossa, joka on velhojen ja noitien parissa suosittu tapa matkustaa. Se toimii tavallisten tulisijojen välityksellä. Hormiverkkoa käytettäessä, tulee käyttäjän ottaa käteensä kourallinen hormipulveria, heittää se tuleen, jonka jälkeen henkilö voi astua liekkeihin ja ilmoittaa selvällä, kuuluvalla äänellä minne haluaa matkustaa. Tulisijat eivät automaattisesti kuulu hormiverkkoon, vaan ne tulee liittää siihen hormilautakunnan suostumuksen kautta.

Porttiavain

Porttiavain on eräänlainen, yleensä ulkomuodoltaan hyvinkin yleinen, esine, joka on taiottu. Sitä koskettamalla pääsee siirtymään hetkessä paikasta A paikkaan B. Noidat ja velhot haluavat yleensä hyödyntää porttiavaimina esineitä, jotka eivät vetoa jästeihin, jotta nämä eivät huomaamattomuuksissaankaan koskisi niihin, kuten esimerkiksi ruostunut paputölkki, hylätty ja haiseva huopatossu tai vanha kahvipannu.
Porttiavaimen tekoon käytetään tiettyä loitsua, joka on nimeltään Portus.

Poimittaislinja

Poimittaislinja on linja-auto, jonka voi kuka tahansa velho tai noita kutsua paikalle ojentamalla oman sauvakätensä suoraan eteen. Väriltään bussi on violetti ja siinä on kolme kerrosta, joissa on muun muassa makuuvaunuja. Se ei muutenkaan ole mikään tavallinen linja-auto, vaan huomattavan usein eritoten rikollisten velhojen ja noitien käyttämä siirtymäväline. Sitä kuitenkin voivat hyödyntää myös muut kunnialliset kansalaiset tarpeen tullen. Poimittaislinja vie sinut sinne, minne haluat, sillä pystyy ahtautumaan pienimmistäkin väleistä kenenkään huomaamatta ja kulkemaan hyvin nopeasti. Jästit eivät näe poimittaislinjaa, jolloin kiinnijäämisen riskiä ei ole. Poimittaislinjan henkilökuntaan kuuluvat yleensä kuski sekä rahastaja.

Luudat, matot ja muut lentävät menopelit

Velhoilla on monenlaisia lentäviä kulkuvälineitä, alkaen taikaotuksista ja päätyen lentäviin mattoihin. Joitakin siivekkäitä taikaolentoja pystyy hyödyntämään ratsuina ja näistä mainittakoon muun muassa hevoskotkat ja thestralit. Animaagiuden avulla on toki myös mahdollista lentää, jos henkilön animaagieläin on lentävä eläin.

Kaikilla ei kuitenkaan ole kykyä animaagiuteen tai mahdollisuutta pitää taikaolentoja, joten on olemassa myös helpompia tapoja lentää paikasta toiseen. Euroopassa alettiin käyttää paljon luutia kulkuvälineinä, kun taas Lähi-Idässä pitkälti mattoja. Luudat ja lentävät matot ovat kehittyneet vuosien myötä. Nykyään luutia ja mattoja on paljon erilaisia ja myös eri käyttötarpeisiin soveltuvia. Huispauksen myötä alettiin kehittää myös varta vasten kilpailemiseen sopivia malleja. Luudista ja matoista on tullut mukavampia lentää ja ne ovat monen tavallisen velhon ja noidan arkipäivää. Luutamalleja ovat muun muassa Puhtolakaisu, Nimbus ja Komeetta.




Top